Kijlstra Ambulancezorg > Patiëntinformatie
Patiëntinformatie
Wij hebben op deze pagina een aantal praktische zaken voor u op een rij gezet. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Patiëntendossier
Onze ambulancemedewerkers verwerken uw gegevens in een digitaal patiëntendossier. Hierin staan onder andere uw persoonsgegevens en uw verzekeringsgegevens. Daarnaast maakt de ambulanceverpleegkundige een medisch verslag.
Overdracht van uw dossier… naar het ziekenhuis
Als wij u naar het ziekenhuis brengen, wordt uw dossier verstuurd naar het betreffende ziekenhuis. Deze digitale overdracht van uw gegevens gebeurt via een veilige online omgeving.
Overdracht van uw dossier … naar uw huisarts of andere zorgverleners
Wij sturen uw dossier altijd naar uw eigen huisarts en -als we uw zorg overdragen- naar onze collega-zorgverleners. Als we u niet per ambulance vervoeren, krijgt u een advieskaart van ons. Hierin staat onder andere het advies van onze ambulanceverpleegkundige en een telefoonnummer van de dokterswacht.
Ritformulier
In het ritformulier staat onder andere wanneer de ambulancezorg is verleend, welke behandeling is uitgevoerd, wat de resultaten zijn van metingen en welke medicatie de patiënt eventueel heeft gekregen. Als patiënt heeft u het recht om uw ritformulier/patiëntendossier in te zien, te laten wijzigen of te laten verwijderen. De uitgangspunten en voorwaarden hiervoor kunt u terugvinden in onze privacyverklaring.
Inzage van het ritformulier kan op verschillende manieren:
- Digitaal via het patiëntenportaal Mijn Ambulancezorg*. Dit portaal is ontwikkeld in samenwerking met alle Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) in Nederland.
- Via uw Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO)*. Dit is een website of app, waarbij patiënten hun gezondheidsgegevens van verschillende zorgverleners op één plek kunnen bewaren, beheren en kunnen delen met andere zorgverleners.
- Via een formulier op de website van RAV Fryslân, waarvoor Kijlstra de ambulancezorg uitvoert.
* Let op: niet alle ritten kunnen digitaal ingezien worden via het patiëntenportaal MijnAmbulancezorg of via de PGO, omdat bij ambulancezorg niet altijd de patiëntgegevens gecontroleerd kunnen worden met een BSN nummer en ID-bewijs. Daarom is onderstaande optie ook beschikbaar voor patiënten.
Digitale kopie ritformulier aanvragen via formulier
Bent u vervoerd door Kijlstra Ambulancezorg? Via dit formulier kunt u een digitale kopie van het ritformulier aanvragen. Hierbij vragen we ook om een kopie van uw identiteitsbewijs. Dit is nodig om uw aanvraag in behandeling te kunnen nemen. Lees hier hoe u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs kunt maken.
Daarnaast vragen we u om in het formulier een e-mailadres en een mobiel telefoonnummer in te vullen. Bij het versturen van het ritformulier ontvangt u van ons een beveiligde e-mail met een link naar het ritformulier. Het wachtwoord om deze beveiligde mail te openen versturen we via SMS. Dit wachtwoord heeft u nodig om het ritformulier te kunnen downloaden. De doorlooptijd van het opvragen van jouw ritformulier kan vier weken in beslag nemen. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Privacy
Onze medewerkers zijn verplicht om vertrouwelijk met uw gegevens om te gaan. Wij hebben een geheimhoudingsverklaring en/of beroepsgeheim. Uw gegevens gebruiken wij uitsluitend om u de best mogelijke zorg of dienstverlening te geven. Meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens leest u in onze privacyverklaring.
Rechten en plichten
Als patiënt heeft u belangrijke rechten. Hier houden wij rekening mee. In de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) zijn uw rechten en plichten als patiënt vastgelegd. Daarnaast heeft u een aantal rechten op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), zoals:
- duidelijke informatie over uw gezondheidstoestand;
- zelf beslissen of u toestemming geeft voor onderzoek of behandeling (op basis van de informatie die u krijgt van onze ambulancemedewerkers);
- inzage in uw medisch dossier;
- recht op bescherming persoonsgegevens.
Ook heeft u als patiënt een aantal plichten, zoals:
- u informeert onze ambulancemedewerkers duidelijk en volledig. Dit is nodig, zodat zij u op een verantwoorde manier kunnen onderzoeken en behandelen;
- u kunt zich legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.
Meer informatie
De wederzijdse rechten en plichten in de ambulancezorg vindt u in het document ‘Algemene leveringsvoorwaarden Ambulancezorg’.
Nazorg
Situaties waarbij onze ambulancemedewerkers ter plaatse zijn, kunnen voor u, uw naasten of omstanders erg aangrijpend zijn. Soms delen onze medewerkers na een zorgverlening een nazorgkaartje uit aan omstanders. Hierop staan onder andere onze contactgegevens.
Slachtofferhulp
Heeft u behoefte om met iemand te praten over wat u heeft meegemaakt? Dan kunt u ook contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland, via telefoonnummer 0900 0101 (gebruikelijke belkosten).
Vragen voor onze medewerkers
Heeft u na afloop van onze zorgverlening behoefte aan contact? Stuur een mail naar: nazorg@kijlstra.nl of vul ons onderstaande contactformulier in. Geeft u alstublieft duidelijk aan waar (locatie) en wanneer (datum en tijdstip) de gebeurtenis was. Dan kunnen wij u zo goed mogelijk helpen.
Kosten ambulance
Als u met de ambulance van Kijlstra Ambulancezorg vervoerd bent, brengt RAV Fryslân hiervoor kosten in rekening. Vanuit de basisverzekering valt de vergoeding voor ambulancezorg onder uw eigen risico. Heeft u een vrijwillig eigen risico? Dan worden deze kosten eerst uit het verplicht eigen risico betaald. Het restbedrag wordt dan vanuit uw vrijwillig eigen risico betaald. Als uw verzekeringsgegevens bij ons bekend zijn, dan sturen wij de factuur rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Zijn uw verzekeringsgegevens niet bekend? Dan krijgt u de factuur op uw thuisadres.
In Nederland wordt het tarief voor ambulancevervoer vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Hierbij wordt onderscheid gemaakt in tarieven tussen spoedritten (A0, A1 of A2-ritten: spoedzorg) en geplande ritten (B-ritten: planbare ambulancezorg). Bekijk de NZa tarieven. Wordt u niet vervoerd, maar wel ter plaatse door ons onderzocht of behandeld? Dan brengen we geen kosten in rekening. Dit noemen we een ambulanceconsult.
Meldcode huiselijk geweld
Onze ambulancemedewerkers hebben de wettelijke plicht om te werken met de landelijke Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van de Rijksoverheid. Binnen Kijlstra Ambulancezorg hebben wij hiervoor twee aandachtfunctionarissen. Ook hebben wij het Keurmerk Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling. Na een eventuele melding bij Veilig Thuis kan een medewerker van Veilig Thuis contact met u opnemen. U wordt altijd op de hoogte gebracht van de melding door onze medewerkers.